První máj je svátek práce, každý se dnes raduje, pojďte všichni do ulice…

30. 04. 2018 9:18:16
...soudruh prezident nás pozdravuje. Tohle jsme psali v padesátých letech jako žáčci do sešitů. Pak ale soudruh prezident umřel, my stáli tryznu na školním dvoře a já dostal záchvat nezvladatelného smíchu.

Nebylo to z kontrarevolučních pohnutek, ale, jak potom naštěstí diagnostikoval náš známý lékař, z nutkavé předpubertální neurózy. Jeden kamarád mi vyprávěl, že on tam zase nahlas vzlykal. To bylo horší, to se bralo jako Švejkův ostentativní, předstíraný pláč při projevu feldkuráta Katze. Taky časem emigroval do Austrálie.

My s tátou mnohem později nemuseli do prvomájového průvodu: on byl důchodce a já bez práce. Využili jsme nádherného dopoledne a přelezli zarostlý plot u tenisových dvorců na Prašném mostě. Brána byla zamčená. Nehodilo se prý tzv. buržoazním sportem znesvěcovat proletářský svátek.

Táta hrával závodně, měl to v ruce, a tak mi dával třicet fóra. Nic tak nemůže rozzuřit syna, dostává-li sportovní výprask od otce. Už prof. C.G. Jung říkával, že každý syn má někdy chuť svého otce zabít.

Ale on byl jinak hrozně hodný, slušný člověk. Z významného postu v bance ho po roce čtyřicet osm odsunuli na místo úředníčka v cukrovaru v zapadlém okresním městě.

Po zápase jsme na lavičce popíjeli limonádu z domova a vyhřívali se. Není na světě nic krásnějšího, než svěží antukové, čerstvě nakropené oranžové kurty na slunci, s bělostně svítícími lajnami pod kvetoucími korunami stromů.

Pravda, ze vzdálené Letenské pláně jsme občas zaslechli úryvky budovatelských písní z tlampačů a sem tam šplouchnul výkřik vyvolávače hesel, například: „Ten kdo stojí na chodníku, obdivuje Ameriku!“

Otec se mě opatrně zeptal, jestli jsem už dostal nějakou pozitivní zprávu stran mého zákazu natáčení filmů. Zavrtěl jsem hlavou. Mlčky mi podstrčil bankovku. Bylo to strašně zahanbující. Pro oba. Říkal jsem si, takhle to dál nepůjde.

Když jsem konečně po trestné pauze přece jen dostal odpuštění, musel jsem na prvomájovou manifestaci s ostatními barrandovskými tvůrci. Obdrželi jsme mávátka ze starých celuloidových odstřižků filmů. Já vyfasoval Rudou záři nad Kladnem. Naštěstí měl na 1. máje narozeniny jeden kameraman a bratrsky nechával kolovat demijonek domácí slivovice. A tak se stalo, že pod tribunou s vedoucími představiteli strany a vlády pochodoval už jen ředitel Barrandova se svými náměstky a příserky.

Podobně to bylo i se seřadištěm herců pražských divadel, jen houfek nejmenovaných poctivě mašíroval až pod tribuny, dokonce s nadšenými, teatrálními zdravicemi. Byli tací, kteří si na ramena posadili vypůjčená „vnoučata“ a jásali v očekávání rozdávání titulů zaloužilých a národních umělců.

Sportovci to měli těžší. Někteří stáli v pozicích „štronzo“ na alegorických vozech, jiní museli dokonce cvičit, moje nešťastná žena gymnastka za jízdy prováděla z trampolíny salto, avšak zrovna když byla v luftě, vůz popojel a ona spadla na zem, jen taktak zachycena přímo pod tribunou.

Před polednem jsem už ale zase přelezl plot a byl na tenisových dvorcích. Pod bundou jsem měl schovanou raketu. Otec tam čekal, kropil a lajnoval kurt. Fóra mi nedával. Už byl přece jen starší a já se zlepšil.

Zdáli k nám dolehl hlas vyvolávače: „V ervéhápé každý chápe, proč to klape!“ Odpovědí mu bylo prořídlé „hurá“. A navíc málo nadšené.

S o to větším nadšením jsme se my pustili do hry zvané tenis. Táta a já.

Autor: Vít Olmer | pondělí 30.4.2018 9:18 | karma článku: 26.66 | přečteno: 905x

Další články blogera

Vít Olmer

Bitva o důchod (humoreska)

Nedávno jsem se dočetl, že nějaká paní měla z vyřizování svého důchodu hlavu jak pátrací balon. Chtěl bych ji utěšit...

8.3.2024 v 19:08 | Karma článku: 44.00 | Přečteno: 8061 | Diskuse

Vít Olmer

Europoslanec v řece /humoreska/

Seděl jsem v čekárně u dentisty, s hubou tuhnoucí po injekci. Navzájem se neznající pacienti si vstřícně povídali, což se dnes děje snad akorát v čekárnách. U doktora.

31.7.2023 v 11:26 | Karma článku: 27.55 | Přečteno: 904 | Diskuse

Vít Olmer

Pozdní odpoledne u Pytlounových /humoreska/

V ulici Čs. armády č. 32 bydlí manželé Pytlounovi. Ona teď žehlí zelené košile, on, plukovník v genštábu, si v křesle čte o pušce Z-35/Q ráže 56x45. Pohodu naruší zvonek u dveří.

17.1.2023 v 11:42 | Karma článku: 23.12 | Přečteno: 797 | Diskuse

Vít Olmer

Pozdní sexstory /povídka/

Jednoho dne v koupelně na sobě nahý důchodce pan Samec zaregistroval jistý mužný úkaz, který ho samotného překvapil. Rychle se osušil, trochu navoněl, a jak ho pánbůh stvořil, tak vkročil hrdě do pokoje.

15.8.2021 v 9:32 | Karma článku: 29.68 | Přečteno: 1137 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 10.14 | Přečteno: 150 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 11.43 | Přečteno: 1103 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.16 | Přečteno: 460 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.92 | Přečteno: 295 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse
Počet článků 85 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3791

Jsem vyznavačem kréda Miloše Kopeckého, že "Humor je nejdůstojnější projev smutku".

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...